Palautetta lehtikirjoitukseeni


Muistatko vielä mielipiteeni, joka julkaistiin paikallislehdessä viime viikon tiistaina? 
Suoraan lehden palstalle pääset tästä.
Sain tooosi paljon palautetta, asiakkaat kävivät putiikissakin kiittämässä, kadulla vastaan tullessa ja asioidessani toisissa kaupoissa. Tutut ja tuntemattomat kehuivat. Toiset yrittäjät tietysti, mutta myös asiakkaat. Kaikki eivät ole olleet samaa mieltä. Tällaisen kommentin jätti anonyymi, liekö sitten tämä ”meidän tuttu” vai joku muu? Joka tapauksessa joku paikkakuntalainen, joka tod.näk. on puodissakin käynyt.

Kirjoituksessasi on muutama pointti johon on AIVAN PAKKO takertua, olen siis asiakas, ja luin sen myös siitä näkökulmasta. Kirjoituksesi on pääsääntöisesti asiakasta arvosteleva ja jossain määrin myös loukkaava. Valitat (kyllä), siitä, että asiakkaat ovat pyytäneet sinulta ALEA, väärään vuodenaikaan tai kun ovat sitä ylipäätään pyytäneet.
Se saattaa tuntua kauppiaasta tympeältä, myönnettäköön, mutta jos ymmärtää kaupanteosta ja kaupanteon teorioista edes hivenen muutakin kuin sen, että kassakone kilisisi 24/7, ei tällaista päästäisi kynästään ja vieläpä paikallislehteen. Se on Mervi sillä tavalla, että asiakas ajattelee ostotapahtumaa oman pussinsa kannalta ja kauppias omansa, joten aivan yhtä hyvin ASIAKAS voisi kirjoittaa kauppiaasta/kauppiaista vastaavanlaisesti, ”onpa pihi ja töykeä kauppias kun ei anna mitään ALEA, KOSKAAN, vaikka kuinka olen häneltä tuotteita ostanut”.
Toinen ärsyttävä pointti oli se, että syyllistät asiakkaan, kun tuotteesi ei mitä ilmeisemmin tee kovin hyvin kauppaansa. Mitä jos pistäisit koko tuoterepertuaarisi uuteen uskoon ja aloittaisit alusta. Myy laadukasta, haluttavaa, nykyaikaan istuvaa ja käypää tavaraa. Ei kait se voi olla asiakkaan syy, mikäli KAUPPIAAN valitsema sortimentti ei kiinnosta ja jää hyllyyn. Kauppiaalla pitää nykypäivänä olla hiton hyvä kauppanenä ja vaisto, mikä milloinkin myy, ja olla jopa aikaansa edellä.

Ei sama avaimenperä,kangaskassi, liinat ym. voi olla IN vuodesta toiseen. Ja lopuksi, puutut siihen, että asiakkaat käyvät muualla ostoksilla, koska se on muuttunut negatiiviseksi muutakuin kauppiaiden mielestä. Suomessa on käsittääkseni vapaa liikkuvuus. Tehkää kauppiaat itsestänne enempi kiinnostavia tuotteittenne kautta, niin eiköhän päästä ostopäätökseen saakka.

Summa summarum: asiakkaalla on täysi vapaus käydä ostoksilla naapurikunnissa ja kauppiailla on täysi oikeus hinnoitella itsensä ulos. Esimerkkinä vaikka talviale Uudessakaupungissa, samalla rahasummalla sain toisaalla takin+puserot kuin Ugissa yhden takin, joten etkö SINÄ asiakkaana osta sieltä, missä se on kukkarollesi sopivinta, ja miksi kauppiaat odottavat asiakkaan ajattelevan vain kauppiaan kassakonetta ja taloutta. Käsittämätön näkemys 2013 luvulla !

Että näin.
-Mervi-

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Shopping Cart
Scroll to Top