Mainoksen tekeminen on vaikeaa ja amatöörille pelkästään mainoskuvan suunnittelu tuottaa päänvaivaa.
Mutta kivaa se on.
Apulaiseni oli somistamassa ”ikkunanpokapöytää” ja keksin, että siitä tehdäänkin mainoskuva. Oli kiva katsoa, miten toinen suunnittelee ja keksii ideoita, joita ei itselle tulisi mieleenkään. Tuolin nostaminen pöydälle, ompelukone mukaan kuvaan, nallelle tuubihuivi kaulaan jne. Tässä vaan oli se huono puoli, ettei hän ole koskaan tehnyt mainosta, jolloin on aivan mahdoton kuvitella, miltä joku sommitelma näyttää pienen mainoksen pikkuruisessa kuvassa. (Ihan alkuperäisestä sommitelmasta tässä ei ole kuvaa, vaan olen näihin jo ehtinyt sormeni pistää)
Kysyin: ”Mitä arvelet, että tällainen lehtimainos maksaa?” Hän arveli sen olevan 25 euroa. Kerroin, että oikea hinta on noin 200 euroa. Sommitelmasta tuli aivan ihana, mutta lopulta totesin, että mainoskuvaksi sitä pitä tiivistää. Minulle tuli tosi kiire ja muokkasin hätäpäissäni asetelmaa ja kuvakulmaa erilaiseksi. Monia erilaisia vaihtoehtoja kokeilin, hylkäsin ja yritin uudelleen…
Siinä loppuvaiheessa tuli asiakkaaksi mainostoimiston yrittäjä. Juttelimme niitä näitä mainoksen tekemisestä ja kysyin hänen mielipidettään tekeillä olevasta mainoksesta. Mies kertoi, että nyt on kyseessä sommitelma, jonka kaltaisia hänkin on uransa alkupuolella tehnyt esim. tavaratalojen ikkunoihin. Mainoskuvassa sen sijaan tulisi keskittyä vain mainostettavaan tuotteeseen. Kerroin, että tällä kertaa tarkoitus oli mainostaa kankaita ja lankoja. Ehdotus oli, että sitten vaan pöytä täyteen niitä….
Mainos oli takasivulla ja sen vieressä samankokoisena oli vaalimainokseni, joka kyllä erottui huomattavasti paremmin.
Niin, – vaaleista…en tullut valituksi, joten arki jatkuu normaalina. ”Happamia sanoi kettu pihlajanmarjoista” – tyyliin voisin todeta, että onpa kiva, kun ei tarvitse alkaa opetella hurjaa määrää uutta asiaa. Entisessäkin on ihan tarpeeksi osaamista ja ehtimistä.
Mervi