Aiemmmin tässä tekstissä pohdin sitä, mitä kaikkea voi myydä firman mukana Tai toisin sanoen, mitä kaikkea sisältyy liikkeen myyntiin. Tai ei sisälly. Tuosta listasta taisi kirvota vain yksi kommentti. Kirjoittajan mielestä blogi ja verkostot eivät voi kuulua kaupan myyntiin. Olen toista mieltä. Tässä pohdintaa tuosta ensimmäisestä kohdasta.
Jos toisessa ääripäässä on aloittaa liikkeen pitäminen aivan alusta, niin toisessa voisi sitten olla ostaa firma täysin valmiina. Siltä väliltä löytyy paljon vaihtoehtoja. On täysin sopimuskysymys, mitä kaikkea kauppaan sisällytetään.
Kaikki me tiedetään, että blogeja on hirveän monenlaisia. On täysin myyntiblogeja, joiden sisältö on pelkästään markkinointia ja myynninedistämistä ja ohjaa asiakkaan tekemään ostoksia. Blogi voi olla myös liikkeen myyntiä tukeva, mutta sisältö on laajempaa. Tai sitten voidaan jättää koko myyntiajatus pois ja blogi keskittyy kertomaan ”kaikkea muuta” yrityksestä. Jotenkin tähän malliin alunperin suunnittelin Pellavasydän-blogiani. Koskaan en suunnitellut blogia myyntikanavaksi, koska Pellavasydämellä on erikseen kotisivut. Tosin nekään eivät ole varsinainen myyntikanava, koska suoraa ostosmahdollisuutta sieltä ei löydy. Pitäisi olla vielä verkkokauppa.
Varmaan kaikki blogit muuttuvat ajan kuluessa. Niin tämä minunkin. Aloittaessani en koskaan olisi kuvitellut esitteleväni omia asujani blogissani. En myöskään silloin tarkoittanut blogia yksityiselämäni valottamiseen. Saati perheeni mukaan ottamiseen. Pellavasydän-blogi on siis laajentunut yritysblogista henkilökohtaiseksi kuitenkin säilyttäen yritysteeman pohjavireenä.
Samoin kuin yrityksen voi aloittaa aivan alusta tai ostaa se valmiina, mielestäni myös blogin voi aloittaa aivan alusta, mutta voi myös jatkaa toisen perustamalta pohjalta. JOS Pellavasydän-blogi olisi puhdas yritysblogi, en näe mitään estettä sille, että uusi yrittäjä jatkaisi blogin kirjoittamista. Hänellä olisi valmis lukijakunta, vaikkakin tyyli saattaisi muuttua enemmän tai vähemmän. Siihen en ota kantaa, voiko blogi varsinaisesti olla kauppatavaraa, miten se hinnoiteltaisiin jne. Mutta yrityskauppaan se voi mielestäni kuulua. Tätä ajatusta en ole hionut valmiiksi, mutta olisiko niin, että kaikki, minkä eteen on tehty työtä, on myös rahallisesti mitattavaa? Ainakin bisneksessä?
Mitä mieltä sinä olet, voiko blogi siirtyä firman uudelle omistajalle? Kysymys ei ole ajankohtainen tai relevantti, mutta jos hiukan leikitellään ajatuksella….
Mervi